C&T 2015 |
Zbiór „Opowieści
upiorne” został wydany przez C&T w ramach serii Biblioteka Grozy, dzięki temu możemy poznać wspaniałe historie pióra Edith
Nesbit (1858-1924), której twórczość wywarła duży wpływ na literaturę angielską. Książki Nesbit nadal cieszą się popularnością, inspirują i zachwycają. „Opowieści
upiorne” stanowią hołd dla jej twórczości poświęconej grozie. Zawarte w zbiorze trzynaście historii cechuje połączenie romantyzmu z realizmem. Każdy tekst
został skrupulatnie zbudowany: ciekawe postacie, piękne opisy, nastrojowe
miejsca, barwny język i misterna zagadka.
Nesbit z wyjątkową lekkością potrafi zaintrygować, przestraszyć,
rozbawią i zadziwić. Jej opowiadania to prawdziwa przygoda, po której żałuje
się, że nie trwała ona trochę dłużej.
Edith Nesbit szerokiemu gronu czytelników znana jest
przede wszystkim jako autorka powieści dla dzieci: „Pięcioro dzieci i Coś”,
„Historia amuletu”, czy
„Feniks i dywan”. Jej twórczość wywarła duży
wpływ na rozwój angielskiej literatury dziecięcej XIX i XX wieku. Współcześnie niektóre z jej historii
zostały zekranizowane. Nesbit miała
liczne rodzeństwo, jak wskazuje jeden z tytułów jej książki, razem z nią było
ich pięcioro. Niestety dużo czasu spędzała w zmienianych ciągle
szkołach, przez co miała mały kontakt z rodzeństwem. Ten problem
doskonale ujęła w swoich historiach dla dzieci, w opowieściach upiornych nie pojawia się ten wątek.
NAUKOWA CIEKAWOŚĆ, O KROK ZA DALEKO
Jej ojciec był chemikiem, stąd zapewne tematyka naukowej
ciekawości, która posuwa się zbyt daleko. W
opowiadaniu „Trzy specyfiki” pewien
zacny mężczyzna wybiera się na nocny spacer, i zostaje brutalnie napadnięty
w celu rabunkowym. Ratunku udziela mu przypadkowo spotkany lekarz, który okazuje się być Księciem Wiwisekcji. Owszem
opatruje go, ale również postanawia zrobić z niego obiekt eksperymentalny. Ma
zamiar przetestować na nim pewną miksturę alchemiczną. Nesbit porusza temat
odwiecznego pragnienia stania się bogiem, wypicia wina mądrości i oswobodzenia
się w z wszelkich granic. Gdzie więc kryje się wyjątkowość? Opowiadanie staje
się ciekawe dopiero wtedy, gdy odchodzi lekarz, a pacjent zostaje sam. Rozpacz,
nadzieja, szaleństwo, wszystko na małej przestrzeni pokoju do którego nikt nie
zagląda. O przemożnej gorączce naukowej ciekawości jest też historia „Pięć zmysłów”, gdzie ceniony chemik
postanawia poświęcić swój związek z ukochaną, bo jest pewny odkrycia
niezwykłego specyfiku, dzięki któremu ludzkość wzniesie się na kolejny poziom
ewolucji. Cena za takie odkrycie okazuje się jak zwykle wysoka. Trzecim
opowiadaniem, gdzie pojawia się wątek eksperymentów naukowych, jest utwór „Nawiedzony dom”. Jak powszechnie
wiadomo szaleni naukowcy zawsze podstępem sprowadzą ofiary do swoich
laboratoriów. W tym przypadku pechowcem był William Desmont, którego krew
będzie niezwykle cenna, liczona na szklanki. W tej historii widać wyraźny problem
związany z prowadzeniem badań nad rasami, ich łączeniem oraz tego konsekwencjami.
GHOST LOVE STORY
Historie niesamowite, jakie pisała Nesbit, mają również swój
lejtmotyw, którym jest miłość, zarówno ta piękna, kwitnąca, romantyczna, jak i
niespełniona, bolesna, tragiczna. W roku 1880 Edith wyszła za mąż za bankiera Huberta Blanda, który zarówno przed, jak i po ślubie
utrzymywał stosunki z innymi kobietami. Z nią miał czworo dzieci. Nesbid adoptowała
również dwójkę dzieci spoza małżeńskiego łoża. Sama również nie była święta, gdyż
szaleńczo zakochała się w Georgu Bernardzie Shaw, a po nim spotykała się z wieloma bardzo
młodymi mężczyznami. W historiach Nesbit miłość zawsze jest obarczona
romantycznym tragizmem. Żadna nie kończy się dobrze, wszystkie mają swoje
negatywne skutki dla którejś ze stron.
Edith Nesbit była kobietą wyzwoloną, pełną animuszu. Nie
bała się nosić krótkiej fryzury, ani nietypowych strojów, afiszować się ze
swoimi poglądami. O dziwo, nie popierała
sufrażystek, które wręcz krytykowała nawet w powieściach dla dzieci. W zbiorze „Opowieści okrutne” bohaterami
wszystkich historii są mężczyźni. Większość z nich jest czułych, opiekuńczych,
pragnących zdjąć z żony ciężar domowych obowiązków [„Jak żywi, marmurowi”]. To
romantycy wierzący w moc miłości, która jest w stanie pokonać śmierć [„Hebanowa
rama”, „Zza grobu”]. Bywają oczywiście nieszczęśliwie zakochani, odtrąceni
przez kobietę lub tacy, co utracili ją nie z własnej winy. Wtedy pragną zemsty i odkupienia
[„Głowa”]. Muszą również stawić czoła goryczy śmierci i próbie odnalezienia się w świeci bez ukochanej
[„Zza grobu”, „Głowa”, „Jako żywi,
marmurowi”, „W ciemnościach”]. Mężczyźni Nesbit łatwo
ulegają kobiecym wdziękom, przez co zostają uwikłani nie tylko w sprawy sercowe,
ale i finansowe [„Trzy specyfiki”]. Cechuje ich pewna delikatność,
emocjonalność czasem wyczulenie na zjawiska paranormalne [„Zagadka jej domu”,
„W domu ciszy”] oraz determinacja i honor, potrafią bowiem zaryzykować wszystko
dla miłości [„Potęga ciemności”, „W
ciemnościach”, „Altana”]. Kobiety u
Nesbit są z kolei drugoplanowe, często nawet nieobecne, a jedynie wspominane
przez bohaterów. Postać kobiety jest delikatna, subtelna, nie nadająca się do prac domowych,
prawdziwa dama. Jej naiwność, łatwowierność i słabość doprowadza często do jej śmierci
[„Jako żywi, marmurowi”, „Głowa”]. Niektóre z nich są bardzo wykształcone, jak
Mildred z „Hebanowej ramy”, potrafiła zrozumieć więcej niż inni, ale przez to
została uznana za czarownicę i spalona. Zazwyczaj jednak kobiety u Nesbit są
kruche, blade i owiane zapachem róż.
INNE ŚWIATY
Świat "Opowieści upiornych" to rzeczywistość magii i alchemii, która łączy się z
rozwijającą się nauką, co stanowi typowy motyw dla powieści grozy XIX wieku. Piętno
na fabule zazwyczaj odbija jakaś ciemna zbrodnia oraz związana z nią tragiczna
wina. Bohaterowie zostają wciągnięci w pułapkę przez szydercze przeznaczenie i zdają sobie z tego sprawę, dlatego często wypowiadają liryczne i sarkastyczne komentarze do takiego stanu rzeczy. W ten sposób autorka realizuje próba nadania
humanistycznego sensu życiu człowieka. Zło jest składnikiem świata jaki
stworzyła Nesbit i wynika z naruszenia harmonii. Pojawia się również odwrócona
logika, którą świetnie reprezentuje bohater historii z „Hebanowej ramy”. Szaleńcza miłość do kobiety doprowadza do utraty
perspektywy. Mężczyzna po utracie ukochanej zaczyna uważać życie za
sen, a to co po śmierci za prawdziwe życie, bo tam jest życie gdzie jego miłość.
Nesbit sięgnęła również po elementy typowo kryminalne i oparła swoje
opowiadania na tajemniczych zgonach, które miały swoje logiczne wyjaśnienie oraz
motyw [„Głowa", "Potęga ciemności", ""Trzy specyfiki", Nawiedzony dom" ]. Twórczość Nesbit jest więc przykładem przełamania konwencji poprzez
wyeliminowanie elementu nadprzyrodzonego i zastąpienie go wyjaśnieniami oraz
suspensem.
W opowieściach Nesbit widać też element nowy, jak na
powieść gotycką, czyli moralizatorstwo. Zawarła ona
w swoich historiach liczne przestrogi przez: ignorowaniem swojej intuicji,
zgubnymi wędrówkami nocą, wystawianiem się na niebezpieczeństwo z powodu
zakładu, zatruwającymi życie plotkami, przekraczaniem granic natury czy
trawiącą dusze zemstą.
EDITH STRASZY
W „Opowieściach
okrutnych” pisarka skupia się na opisach drobnych szczegółów, grze świateł,
oraz malowniczej okolicy. Czytając jej historie można wręcz odczuć żółcienie i szarości zachodzącego słońca, zatrzymaną w danej chwili niesamowitość
przyrody. Opisane przez nią blaski krajobrazu można chłonąć bez końca: wrzosowiska pełne mgieł, lasy kołyszące się
do taktu oraz płynących nad nimi chmury, nocą trawa połyskująca mirażem rosy i
księżycowego blasku. Klimat tworzą również miejsca w jakich rozgrywa się akcja:
stara kamienica, domek na uboczu wioski, hotel, grobowiec rodzinny, zakurzony
strych, opuszczona posiadłość, romantyczna altana, laboratorium chemiczne, muzeum
figur woskowych, poddasze.
"Wszystkie
historie o duchach zostały już napisane, i to po wielokroć, więc gdybym miał
porzucić obecne zajęcie i wrócić na literackie ścieżki kariery, to nigdy nie dałam
się zwabić duchom” /s 157/. To słowa wypowiedziane przez jednego z
bohaterów opowiadania „Numer 17”.
Jest nim handlarz, który przyrównuje literaturę do produktu, galanterii jaką
sprzedaje. Na rynku handlu nigdy nic nie jest pewne. Nie liczy się produkt, a
sprzedawca, który ma przebicie. Puentą rozmowy handlarza z komiwojażerem jest
stwierdzenie, że najlepsza powieść o duchach to taka realistyczna. Dokładnie
tak można określić opowieści Nesbit: realistyczno-romantyczna ghost story (sentimantal novel). Duchy,
widma, zombie, wampiry, czy inne stwory nie pojawiają się tu, a ich ewentualne
zaistnienie, zazwyczaj ma racjonalne wytłumaczenie. Co nie ujmuje tego, że
każda opowieść jest pełna grozy i trzyma w napięciu. Jedynie w czterech przypadkach
mamy odczynienia z zjawiskiem paranormalnym, które nie jest jasno wyjaśnione: duch ukochanej uwięziony w obrazie ["Hebanowa rama"], zmartwychwstanie zmarłej żony ["Zza grobu"], upiór
straszący w hotelu ["Numer 17"] oraz nawiedzony dom na uboczu ["W domu ciszy"]. W opowieściach Nesbit nie
chodzi bowiem o zjawisko nadprzyrodzone i typowe straszenie, ale o samą
emocjonującą przygodę.
PEŁNIA SMAKU WYDOBYWA SIĘ POD KONIEC STRASZENIA
OPOWIEŚCI UPIORNE
Opowiedziane przez Nesbit historie dzielą się na dwie
grupy: takie, które nie przytrafiają się jednej wybranej osobie, w jakimś
konkretnym miejscu, oraz takie, które spotykają kogoś ze względu na jego przeznaczenie. Pisarka zadała o rozbudowaną fabułę, dlatego każdy, kto
sięgnie po zbiór „Opowieści upiorne”,
na pewno nie będzie się nudzić. Warstwa realistyczna jest równie wciągająca, jak
nadnaturalna opowieść grozy. „Opowieści
upiorne” to doskonała antologia romantyczno-kryminalno-nadprzyrodzonych
historii, które nikomu nie mogły się przyśnić, bo takie rzeczy się po prostu
nie śnią. Piękne jest w nich to, że czasem mają racjonalne wytłumaczenie, a czasem nie należy wnikać w
to, co się wydarzyło. To historie warte zapamiętania, doskonałe do snucia
opowieści w przyjacielskim gronie, po niedzielnym obiedzie, przy piwie, albo
kawie i ciastku, bo tylko wtedy nie będziemy myśleć o tym, że mogły się one
wydarzyć naprawdę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz