![]() |
Zysk i S-ka 2015 |
Akcja "Skonsumowanej" skupia się na życiu
dwóch par: Naomi i Nathana oraz Celestine i Aristide’a. Ich losy zostają
splecione w sieć bardzo dziwnych zależności. Naomi jest pewną siebie dziennikarką,
świadomą swojej wartości, zadziorną, robiącą co chce i kiedy chce. Razem z Nathanem
tworzą ekscentryczną, w pełni oddaną swojej pracy, nowoczesną parę reporterów,
która w poszukiwaniu dobrego tematu jeździ po całym świecie. Nathan interesuje
się głównie sprawami natury medycznej, które fascynują go, ale wiążą się
również z jego perwersyjną skłonnością bliskiego obcowania z dziwactwami. Podąża
więc za tematem, by udokumentować węgierską metodę leczenia raka piersi
radioaktywnymi kulkami wszywanymi w piersi. Naomi z kolei zawsze lubiła wybiera
sensacyjne i pikantne newsy, lubi odkrywać tajemnice. Bierze na celownik sprawę
związaną z pewną francuską parą filozofów. Mowa o głośnej sprawie odnalezienia
zwłok żony Aristide'a Arosteguy'a, której ciało zostało poćwiartowane i
częściowo zjedzone. Szybko okazuje się, że to strzał w dziesiątkę, a świat
pełen seksu, filozofii oraz konsumpcjonizmu, szybko ją pochłania. Dwie z pozoru
niepowiązane ze sobą reportaże uwikłają parę kochanków w bardzo niebezpieczny
romans filozofii z pożądaniem w łóżku polityki.
Punktem centralnym powieści jest intryga związana ze
śmiercią Celestine. Cały świat pyta: co się stało, że doszło do tak potwornego aktu kanibalizmu?
Trudność w odpowiedzi leży już w samej istocie kanibalizm, który nie mógł stanowić
przejawu przemocy, lecz miłosierdzia. Celestine
była kobietą pociągająca, pełną stylu, ekspresji o chropowaty i zmysłowym
głosie. Jej mężem został francuski filozof i dziennikarz Aristide Arosteguy.
Celestine przepełniona fatalistycznym romantyzmem Schopenhauera odnalazła w nim
bratnią duszę. Od tej pory razem tworzyli, razem żyli, razem konsumowali
wszelkie możliwości jakie daje ten świat, zarówno fizyczne, jak i duchowe. Dla
otoczenia stanowili idealną parę, byli szanowanymi uczonymi, mieli grono
własnych uczniów. Nikt nie mógł zrozumieć do czego doszło w mieszkaniu tych
dwojga. Gdy Naomi patrzyła na zdjęcia poćwiartowanego ciała Celestine, zapragnęła zgłębić jej historię, ale nie chciała szukać lustrzanego
odbicia w relacjach mediów, tylko odnaleźć ukrytą w przeszłości prwdę. Pracując
nad sprawą, filozofia i miłość Arosteguy’ów zaczęła ją niezmiernie inspirować,
choć próbowała tę fascynację ukrywać. Podążając za zbiegłym z kraju Aristidem
przyjechała aż do Tokio, gdzie szybko wpada w sidła czegoś o wiele potężniejszego,
niż pożądanie.
Trudno powiedzieć, która z par stanowi oś opowieści
Cronenberga. Bohaterowie sprytnie, przekazują sobie pałeczkę tak,
że czytelnik nie zwraca na to uwagi. Podobnie
niedostrzegalny jest proces destabilizacji, defragmentacji i ostatecznie
obnażenia prawdy, jakiemu poddawani są od samego początku bohaterowie. Naomi i
Nathan - życie tej pary początkowo wydaje się wspaniale nowoczesne i otwarte, ale
z czasem zaczyna się dostrzegać rozpad, poćwiartowane. Wszystko u nich sprowadza
się do ustalania terminów, wymiany sprzętem, rozmów przez telefon, krótkich
relacji z romansów, jakich się oboje dopuszczają. Brak w tym doznań,
zmysłowości, zapachu, czy smaku drugiej osoby. Ich odwrotność stanowi para
filozofów, której życie i współżycie doszło do granic możliwości zespolenia, a
może nawet je przekroczyło.
RADIOAKTYWNA PONĘTNOŚĆ ROZKŁADU
["Skonsumowana" s 200] |
FILOZOFIA KONSUMPCJONIZMU
"Filozofia jest osobista, to najbardziej osobista forma myślenia." /s 223/ Cronenberg
podkreśla emocjonalny i ideologiczny charakter filozofii, która powinna być
precyzyjna i ostra tak, że można by nią dokonać mastektomii. Połączenie abstrakcyjnej
filozofii z rzeczywistym ciałem stanowi główną prowokację intelektualną
historii. Seksualna
desperacja zostaje skumulowana przez Cronenberga z desperacją filozoficzną, tak
bardzo, że stają się mieszanką zabójczą. Jest jeszcze trzecia, skryta w cieniu,
figura tego dramatu, polityka. Tylko zrozumienie znaczenia tych trzech
elementów da odpowiedź na kryminalną zagadkę całej historii „Skonsumowanej”.
![]() |
Czy Cronenberg pisze tak, jak kręci filmy? |
Powieść jest pełna pejzaży emocjonalny i stanowi prawdziwie
ekscytującą podróż, która jest zarazem piękna oraz niebezpieczna. Cronenberg pokazuje seksualność nie tyle jako element kontrowersyjny,
co wielowarstwową ewoluującą strukturę pełna rozpaczliwej zazdrości. Kanibalizm, czy ideologia schodzą na drugi plan gdy czytelnik uświadomi sobie, że generalnym problemem jest niemożliwość
odróżnienia górnolotnej filozofii od psychozy.
ROZTROPNA ZAGŁADA RELIGII OWADÓW
Powieść „Skonsumowana” jest artystycznym połączeniem
realizmu z surrealizmem, co pozwala autorowi tworzyć niezwykle teatralne
sytuacje. Autor perfekcyjnie wykreował świat, w
którym przyziemność łączy się z artyzmem. Momentami książka zamienia się w film,
a poszczególne kadry zbliżają nas lub oddalają od obiektu zainteresowań,
pozwalają doświadczyć rzeczy w makro i mikro skali. Świat przedstawiony jest
kuszący, pełen miękkiego światła oraz kontrowersyjnych ujęć, zatrzymanych chwil,
głębi, ostrości, precyzyjnej puenty. „Skonsumowana”
stanowi pociągającą historię, która jeśli nie odrzuci na samym początku, to dostarczy
wiele przyjemności, ale też pochłonie, przetworzy i strawi. Ostatecznie wyłoni
się niepokojące pytanie: do jakiego stopnia jest ona prawdziwa, a do jakiego to
artystyczna projekcja?
Czytając powieść Cronenberga można przeżyć lekki szok,
bowiem początkowo wydaje się, że obserwujmy niewinną dziecięcą zabawę, a tak
naprawdę to złowieszcza prawda, ukryta pod warstwami tajemnic. Powieść „Skonsumowana”
stanowi postpsychoanalityczną wariację opartą na dysfunkcji i chorobie, które
można rozumieć wielopłaszczyznowo. Cronenberg tworzy egzystencjalnie niestabilnych
bohaterów i wkłada ich w świat nieustannych zmienności, by zostali pochłonięcie
przez technoseksualność. Na uwagę
zasługuje również sposób, w jaki ukazuje komunikację międzyludzką, którą sprowadza do zdjęć jako formy dialogu, będącego wchodzeniem w głąb drugiego człowieka. Historia staje się przez to pełna ironii, dramaturgii, litości, upokorzenia, żądzy. Wypowiedzenie słowa "filozofia" jest tu jak strzał, pociągnięcie za spust, reszta to tylko jego konsekwencje. „Skonsumowana” jest wyzywającym zaproszeniem na kolacje przy świecach,
bardzo zmysłową, i niebezpieczną, po której może przyjść niejednoznaczny sen.
Czuję się zobowiązana ostrzec, że historia czwórki bohaterów nie kończy się wraz z ostatnim
napisanym przez autora słowem. Pozostawia po sobie brzmiącą w duszy grozę,
która stanowi czystą prawdę o rzeczywistości. „Skonsumowana” stanowi filozoficzne
śledztwo obnażające brutalnie dyskurs kultury z popkulturą. Próbuje
jednocześnie przesunąć go z pola ignoranci mediów, do ludzkiej rzeczywistości. Upadek
jest bowiem procesem poszczególnych jednostek, postępuje powoli, jak choroba. Sceny
„pracy z ciałem”, ćwiartowania, przygotowywania, smakowania oraz
niepohamowanego pożądania przywodzą na myśl zmobizm, który stanowi symbol końca
historii. Konsumpcja jest infekcją, która spowoduje upadek kultury, zjednoczenie
w jednym umyśle da wolność poprzez unicestwienie.
"Skonsumowana" to powieść, która nie każdemu zasmakuje, szczególnie jeśli nie zna się filmowej twórczości Cronenbarga. Nie warto jej czytać jeśli nie przepada się za epatującym zewsząd seksem i wszelkimi dewiacjami oraz nie ma się ochoty na wielogodzinne zastanawianie się na wielowymiarowymi aspektami powieści. Nie bierzcie książki do ręki, jeśli macie nie po drodze z erotyką, heteronarmatywnością, groteską czy body horrorem. Z kolei Skonsumowana" spodoba się najbardziej czytelnikom poszukującym nowych inspiracji intelektualnych, którzy mają się czas na wielopłaszczyznowe rozpracowywanie historii, szczególnie w aktualnej tematyce interakcji technologii i płci. Dodatkowo autor pozostawił w książce wiele tropów do zbadania: fetyszyzm dóbr materialnych, konsumpcjonizm, technoewolucja, desperacja filozoficzna, upadek kultury, Weber, Marks, kapitalizm, Luter, Sartre, Beckett, neomarksizm. Z powieści będą również zadowoleni wielbiciele filmów reżysera.