Potworki Czytają!





Ci, którzy pokochali grozę w dzieciństwie, wiedzą jak cenny zyskali dar. Dlatego Alicya w Krainie Słów postanowiła wyruszyć do dziwnej Krainy Koszmarków, aby udowodnić, że małe potworki lubią czytać.

W cyklu „Potworki czytają!” będziemy starały się pokazać pozycje, które będą rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci i młodzieży. Wiadomo bowiem, że obcowanie z literaturą uczy operowania abstrakcją, poszerza zasób słownictwa, wykształca umiejętność skupiania uwagi, samodzielnego myślenia, otwartości na świat i ludzi. Jednak wśród pozycji dla dzieci i młodzieży literatura grozy często zostaje spychana przez rodziców na margines, gdyż w ich mniemaniu, albo stanowi tylko element rozrywkowy, ale jakieś zagrożenie wychowawcze. A przecież literatura grozy, to nie tylko forma rozrywki, to kulturalna metafora i zwierciadło społeczeństwa. Pokazuje schematy, niedominujące wartości, które nie są obecne w mainstreamie i nie chodzi o zombie, mumie itd. Chodzi o to, że ukazuje specyficzne potrzeby, niedopuszczane wartości oraz niestandardowe problemy (np. śmierć Dziewczynki z Zapałkami, porzucenie Jasia i Małgosi przez rodziców). Nie tylko pozwala na bezpieczne ich przeżycie oraz poznanie, ale co ważniejsze, pokazuje jak sobie z nimi radzić.

Uważamy, że literatura grozy jest pobudzaniem zachwytu, nienasycenia i zachłanności, które stanowią elementarne zasady rozwoju i uczenia się. Lektura dla dzieci oraz młodzieży nie może być ugrzeczniona, ale ma zmuszać do aktywności. Dlatego nie należy bać się tego, że dziecko interesuje się tematyką grozy – to naturalny etap jego rozwoju. Dziecko nie myśli kategoriami racjonalnymi, więc przetwarza bodźce i informacje zewnętrzne na poziomie fantazjowania/wyobraźni: ucieleśnia lęk, nadaje mu znajomy kształt: czarownica, potwór, smok, wampir wtedy łatwiej mu je pokonać, bo wygrywa z czymś poniekąd „namacalym”.

Kontakt z książką to proces, uczy komunikacji i rozumienia, jest propozycją do rozmowy, odczuwania pełnego wachlarzu emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Odczuwanie lęku czy strachu, tak poszukiwane przez młodszego czytelnika, pomagają mu przepracować problemy charakterystyczne dla danego etapu rozwoju, przejścia procesu inicjacji w dorosłość oraz zbudowania tożsamości przez indywidualizację. Trzeba przeżywać strach i rozmawiać o nim, nie ma innej drogi do jego opanowania go. Świat pełen jest wszelakiego brudu, niesprawiedliwości, zła z którym dziecko prędzej czy później się zetknie. Utwory dla dzieci i młodzieży powinny ukazywać koleje losu, lęki, choroby, samotność, umieranie, ale i radość, szczęści, miłość, bo dualizm jest podstawą istnienia człowieka.

To jasne, że za punkt honoru stawiamy sobie rehabilitację elementów grozy w literaturze dla dzieci i młodzieży - odkrycie oraz przedstawienie na nowo ich dobroczynnego wpływu (jak to w klasycznych baśniach bywało). Jednak mimo naszych rekomendacji, przestrzegamy i zaznaczamy, że prezentowane przez nas książki kierujemy w pierwszej kolejności do rodzica, żeby zapoznał się on z historią, ich estetyką i sam ocenił, czy jego pociecha jest gotowa na daną lekturę (jakie ma możliwości interpretacyjne oraz analityczne). Podkreślamy również, że czytanie to zabawa, gra z książką, z tekstem oraz obrazem, na którą rodzic musi mieć czas - to forma spędzania wolnego czasu zarówno z młodszym, jak i starszym dzieckiem.



W naszych prezentacjach książek skupimy się na:
1.            Wartościach edukacyjnych.
2.            Nasyceniu koszmarkowatością (grozą).
3.            Ocenie wymiaru estetycznego dzieła.
4.            Pomysłowością, oryginalnością pomysłu.
5.            Dostosowaniem treści do wieku.

Zapraszamy więc na cykl poświęcony opowieścią grozy dla dzieci i młodzieży, bo wierzymy, że małe potworki lubią czytać :)











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz